onsdag 30 november 2011

Musen som röt

Vi har ägnat hela dagen på redaktionen åt planering av det kommande halvåret. Under en kaffepaus blir jag uppringd av Anders Milton, tidigare chef för Saco och Läkarförbundet och bland mycket annat utredare åt regeringen om psykvården. Han är ordförande i det vårdbolag som vunnit upphandlingen om vård av tortyroffer i Stockholm och vill ha en rättelse att vi kallat bolaget riskkapitalbolag.
Det är ett vanligt privat vårdbolag, understryker han. Rätt ska vara rätt och texten här bredvid är rättad.
När vårt sammanträde är slut slår jag på Studio Ett i Sveriges Radio P1. Inslaget handlar om upphandlingen av tortyroffervård. Jag inser att Sändaren haft sitt första scoop.
Vi beklagar naturligtvis den felaktiga sakuppgiften men kan annars inte låta bli att känna viss journalistisk stolthet.
I det Sändarennummer som prenumeranterna fått i dag uppmärksammas bland mycket annat att Anders har namnsdag i dag och att det finns påfallande många Anders på ledande befattningar i Sveriges kyrkor. En fråga som ställs till de intervjuade på gratulationsplats är om de någon gång förväxlats med någon annan Anders.
Om jag deltagit i enkäten skulle jag ha svarat, ja faktiskt, Anders Milton! Det skedde ett antal gånger på den tiden också jag var en något offentlig person.
Vilken dag!
Anders M

2 kommentarer:

  1. Grattis till veckans scoop!
    Vad kul att läsa din anekdot om namnförväxlingen här, eftersom den inte rymdes bland alla andra Andershistorier på familjesidan.

    SvaraRadera
  2. Thorsten Schütte6 december 2011 kl. 13:18

    Det här får Sändaren följa upp:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4841554

    SvaraRadera