onsdag 24 oktober 2012

Slutord i denna form

På en kurs om sociala medier som verktyg i journalistiken lärde jag mig använda Facebook. Bland annat fick jag det bestämda rådet att man aldrig ska använda bloggar och Facebook som anslagstavla för papperstidningen. Det rådet har jag som bekant inte följt. Alltså rekommenderar jag dagens nummer av Sändaren där vi har en stor porträttintervju med Stampenkoncernens avgående VD och tillträdande styrelseordförande Tomas Brunegård. Tidningsdirektören som i grunden förändrat ägande och organisation av främst svensk landsortspress är också pingstvän med styrelseerfarenhet från de olika ägargrupperna bakom tidningen Dagen och bokförlaget Libris. I dessa tider av chefsbyten på Berling Press konstaterar Tomas Brunegård att den kristna medieverksamheten i Sverige är både för liten och fragmentiserad. Han vill ha en ordentlig kartläggning, gärna på nordisk basis. -De kristna medierna behöver framför allt professionellt ägande. Det är oerhört viktigt att de här tidningarna inte är enkla budbärare åt ägarna, säger han också. Annars är detta plötsligt min sista notering på Sändarens redaktionsblogg. Innan jag slutar som chefredaktör far jag på fredag till USA på två veckor för att följa den nu uppenbarligen knivskarpa slutkampen i det amerikanska presidentvalet. Om detta kommer jag att rapportera dagligen på en särskild bloggplats vi öppnar på denna sida. Jag börjar redan på lördag 27 oktober. Redaktionsbloggen tas från och med måndag över av min efterträdare som chefredaktör för Sändaren, Annika Ahlefelt. Tack för den här tiden. Kanske borde jag följt rådet att skriva om papperstidningens innehåll på denna plats. Anders M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar