tisdag 2 oktober 2012

Miss på mässan

"Vi saknade dig i går", var det vanliga hälsningen när jag träffade bekanta på Bok- och Biblioteksmässan i fredags. Alla hävdade käckt att jag skulle ha lett ett seminarium redan på torsdagseftermiddagen. Och, jodå, mitt namn stod i det särskilda Se människan-programmet, där jag - det erkännes - aldrig gick igenom kalendariet ordentligt. Allt hade gått bra ändå, fick jag samtidigt veta. Men pinsamt kändes det. Och jag vidhåller fortfarande att jag inte har något minne av att ha lovat ställa upp vid denna tidpunkt och för det ämne som var angivit. Nåväl, vi var nog många kolleger som undrade om vi gjorde rätt saker under Bokmässan. Mässhallarna i Göteborg är stora, seminariekatalogen var väldigt tjock och så var det alla montrar och specialscener där det också diskuterades och utfrågades. Själv missade jag inte bara min medverkan i ett seminarium. Jag kom heller aldrig ned till förlagen på själva utställningsgolvet utan fastnade på seminarievåningarna därovanför. Och där var det nästan lika svårt att orientera sig fram som nere bland montrarna. Att ta sig från ett programinslag i K1 till nästa möte i J3 krävde omsorgsfull kartläsning. Några raka spår efter kompass var aldrig möjliga. Att göra nyhetsurval av vad vi ska ha i tidningen efteråt, har förstås inte varit mycket lättare. Resultatet står att läsa i veckans nummer av Sändaren. Med så mycket intressant att välja mellan, kan inget riktigt bli fel. Och här på webben finns redan ett rikt urval av seminarierapporter. Anders M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar