tisdag 3 april 2012

Glad och meningsfull påsk

Hur vi möter vår människa i fängelse är en av Jesu prövostenar för oss vid yttersta domen. I stilla veckans nummer av Sändaren, nr 15, möter vi människor som tar medmänniskan i fängelse på allvar.
Vi porträtterar Börje Svensson som arbetar som terapeut med de mest förhatliga av brottslingar, grova sexualförbrytare. Går det att finna försoning och komma igenom till människan bakom oförlåtliga övergrepp och hur påverkas Du själv som människa av mötet?
I detta påsknummer blir också Gemensam framtid synligt som förkunnare och debattör. De tre föreslagna kyrkoledarna skriver tillsammans om påskens budskap. Och ordföranden och den "samhällsansvarige" manar tillsammans med ledningen för Kristna fredsrörelsen till engagemang mot vapenexporten.
På twitter diskuteras just nu intensivt värdet av en frikyrklig uppväxt. Även om Sändaren nu blivit mer tidsenlig på webben, är vi inte riktigt med där. Det tragiska för en iakttagare 60+ som jag själv är att så mycket av det redan min generation som ung trodde tillhörde det förgångna med frikyrkan tydligen fortfarande dominerar bilden och erfarenheten hos många. Josefine Arenius blogg rekommenderas för den som vill få en klok ingång i diskussionen.
Bland män 60+, som jag själv alltså, är det plötsligt populärt att meddela att man lämnar frikyrkan till förmån för Svenska kyrkan. Även om jag delar våningsplan med och ingår i samma koncern som Kyrkans tidning och genom åren i gemenskap med många svenskkyrkliga haft mina viktigaste troserfarenheter, vill jag härmed självupptaget meddela att jag väljer att vara kvar i Gemensam framtid och inte beklagar att mina föräldrar på nyåret 1952 tog mig med ut ur Svenska kyrkan när det blev tillåtet.
Man ska inte driva med andras tro och församlingsengagemang. Men, ursäkta, jag blir varken störd eller orolig när nu Siewert Öholm meddelar at han "motvilligt" lämnar frikyrkan och Missionskyrkan med dess "kultursnobbism". Jag har för mig att hans namn funnits i en medlemsmatrikel någonstans i en missionsförsamling. Men, Siewert, i medievimlet i stora världen har vi ju setts då och då genom åren. När sågs vi senast i Missionskyrkan?
Anders M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar