måndag 27 maj 2013

Inget ljushuvud precis



Det är ljust som på dagen fast klockan är över tio på kvällen. Nere i hamnen såg jag just Hurtigruten lägga ut.
Jag är i Tromsö, som ligger längre norr ut än hela Sverige, har jag just fått lära mig.
Men här är nästan lika varmt som i Stockholm, just idag. Och att det bara är en tillfällig sommarbris anar jag när jag ser de snöklädda bergen som omger staden på alla håll.
Imorgon, alltså måndag, får jag lära mig mer. Om både Nordnorge, staden Tromsö och ögruppen Svalbard. Dit fortsätter denna journalistresa så småningom.
I Stockholm och Göteborg håller resten av redaktionen ställningarna. Det blev en tajt vecka eftersom vi också haft planeringsresa till Helsingfors. Men med lite planering och god vilja löser sig det mesta. Det måste få finnas tid att prata och planera, tid att umgås under lite lättsammare former. Och tid till vidareutbildning, vilket är vad jag ägnar mig åt just nu.
Ett och annat reportage från nordligare breddgrader vågar jag också utlova. Men det kan bli svårt att sova. Hotellet har konstigt nog inte mörkläggningsgardiner. Men med lite tur packade jag ner en sovmask, en sån där man använder på flyget.
Den kan bli räddningen, om man som jag är lite ljusskygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar